sunnuntai 20. joulukuuta 2009

Fototriss : TILLSAMMANS. oltiin yhdessä.

Flickorna tillsammans och i mitten Finlands Österbottens Lucia Jenn Holmström med tärnorna. Om ni bara skulle höra när dom sjunger tillsammans !
(jag har arbetat länge på åldringsvården på en svenskspråkig vårdhem och det finns ord som jag har lärt och jag kan inte översätta dom på finska liksom tärnor. Ingen aning vad det är på finska)

* Keski-Pohjanmaan Lucia Jenn Holmström sekä muut tytöt, jotka olivat ehdolla vuoden Luciaksi. (en löytänyt käännöstä sanalle tärna. Tietääkö joku miten sana käännetään suomeksi ?)

Att höra dom sjunga. Att vara tillsammans. Det minns man länge.
* Yhdessäolo, joulujuhla, hyvä ruoka ja tunnelma ja muistot !

En annorlunda dag på avdelning av sängliggande patienter. Gamlingarna får känna stämningen av Lucia festen på nära håll. Gamla julminnen kommer ihåg på var och en. Det är viktigt att vara tillsammans !
......och även mera bilder av temat tillsammans hittar du i http://fototriss.blogspot.com/

* Vuodenpotilaitten erilainen päivä, omaiset ja juhla. Hoitajan työ on moninaista. Tarvitaan oikeaa asennetta että tällaiset juhlat saadaan aikaiseksi !

11 kommenttia:

  1. Härliga luciabilder, och det uppskattades nog väldigt mycket av de äldre. :)

    Ha en trevlig 4e advent.

    VastaaPoista
  2. Underbar tillsammanstriss. Verkar vara en fin gemenskap. God Jul.

    VastaaPoista
  3. Fina tillsammansfoton. :-) På mittenfotot ser jag något lustigt. Gubben har på hörlurar! Gillar han inte luciasångerna? Så sant som du skriver, säkert väcks gamla minnen till liv för många. Hoppas de får vara tillsammans med sina släktingar nu till jul. Önskar dig en fin jul och ett Gott Nytt År Nukke!

    VastaaPoista
  4. Tack för besöket hos mig.

    Ja den julstämning som väcks när man ser och hör luciatåget är något alldeles speciellt. Fin triss :)

    VastaaPoista
  5. Fina bilder i din triss. De äldre fick säkert en stämmningsfull dag av detta
    God Jul !

    VastaaPoista
  6. Fina bilder på Luciafirandet. Vet du att det är bara Sverige och svenskfinland som firar Lucia ?
    Kan man inte kalla tärnorna för neito ? Det otdet skulle jag välja, men jag kan ju så lite finska. God Jul

    VastaaPoista
  7. Mysigt och stämmningsfullt !!
    God Jul & Gott Nytt År!!

    VastaaPoista
  8. Så känslosam din triss blev på sista bilden tycker jag! Man rikigt njuter med gamlingarna som får höra så vacker sång och uppleva ett så vackert luciatåg. God jul!

    VastaaPoista
  9. Det var vackra luciaflickor ni har i Finland. Jag kan tänka mig att deras besök var uppskattat. Och så får jag väl säga: Hyvää Joulua!
    Var det rätt? :-)

    VastaaPoista